Google’ın bağımsız medya kuruluşlarının görünürlüklerini kısıtlaması Meclis gündemine taşındı. Halkın haber alma özgürlüğünün tehdit altında olduğunu belirten DEM Parti Diyarbakır Milletvekili ve TBMM Dijital Mecralar Komitesi Üyesi Sevilay Çelenk, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu ve Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz’ın yanıtlaması istemiyle Meclis Başkanlığına soru önergesi verdi.
‘HABER ALMA HAKKI TEHDİT ALTINDA’
Son devirde Türkiye’deki bağımsız medya kuruluşlarının bilhassa Google platformlarında, ‘Google Haberler’ ve ‘Keşfet’ sekmelerinde görünürlüklerinin önemli halde azalması, bu kuruluşların dijital trafiğinde %60 ila %80 oranında bir düşüşe neden oldu. Bu gelişmenin bağımsız gazetecilik yapan medya kuruluşlarının ekonomik varlığını tehdit ettiğini belirten Çelenk, şu sözleri kullandı: “Bu durum, basın özgürlüğü ve yurttaşların haber alma hakkı açısından önemli kaygılar yaratmakta ve bağımsız gazetecilik yapan medya kuruluşlarının ekonomik sürdürülebilirliğini tehlikeye atmaktadır.”
‘BU HUSUSTA İNCELEME YAPILDI MI?’
Google trafiğindeki düşüş nedeniyle bağımsız gazetecilik yapan kuruluşların reklam gelirlerinin de azalacağını belirten Çelenk, yetkilileri harekete geçmeye çağırdı. Yetkililerin bu bahiste rastgele bir bilgiye sahip olup olmadığını soran Sevilay Çelenk, “Türkiye’de faaliyet gösteren bağımsız medya kuruluşlarının, bilhassa Google platformlarında ‘Google Haberler’ ve ‘Keşfet’ üzere alanlarda görünürlüklerinin azalmasına neden olan algoritma değişiklikleri hakkında bilginiz var mıdır? Bu mevzuda rastgele bir inceleme yapılmış mıdır?” diye sordu.
‘TEMSİLCİLERLE BİR ORTAYA GELECEK MİSİNİZ?’
Bağımsız medya kuruluşlarının Basın İlan Kurumu’ndan (BİK) ilan alabilmesi için belli tıklanma ve okunma oranlarını sağlaması gerekiyor. Google’ın bu uygulamasının, bu kriterleri karşılamayı da zorlaştıracağını belirten Çelenk, “Bu trafik kaybı ve görünürlük sorunu nedeniyle mağduriyet yaşayan medya kuruluşlarının yetkilileriyle bir ortaya gelerek meselelerini dinlemek ve tahlil yolları geliştirmek için bir planınız var mı?” dedi.
‘GOOGLE’LA GÖRÜŞME VAR MI?’
Google Türkiye temsilciliğinin bu trafik düşüşlerine ait ne kamuoyuna ne de etkilenen medya kuruluşlarına rastgele bir açıklama yapmamasına reaksiyon gösteren Çelenk, “Google Türkiye temsilciliğiyle bağımsız medya kuruluşlarının trafik kaybı ve görünürlüğünün azalmasıyla ilgili bir görüşme yapılmış mıdır? Bu bahiste tarafınıza temsilcilikten rastgele bir bilgi yahut açıklama iletilmiş midir?” sorularını sordu.
‘YEREL BASIN DA ETKİLENİYOR’
Google’daki trafik düşüşü, yalnızca bağımsız medyayı değil, mahallî basının da trafiğini önemli formda azalttı. Bu durumun devam etmesi halinde bağımsız medyanın büyük sıkıntılar yaşayacağını belirten Çelenk, kelamlarını şöyle sürdürdü: “Bu süreç, bağımsız gazetecilik yapan medya ağlarının yanı sıra mahallî basını da olumsuz etkileyerek ekonomik sürdürülebilirliklerini önemli formda tehlikeye atmaktadır”
(HABER MERKEZİ)